X Generáció – Jelentése, A Korosztály Jellemzői
A X generáció tagjai közé a nagyjából 1965 – 1980 között született nemzedék tagjait soroljuk, az évszámok kissé eltérhetnek a különféle források szerint. Nomádoknak és digitális bevándorlóknak is hívják a nagyjából 40-55 éves nemzedéket, ugyanis a gyerekkoruk a digitális eszközök nélkül telt el, felnőtt korukban viszont találkoztak a ma ismert kütyükkel. Mi jellemzi ezt a korcsoportot szocializációja, gondolkodása, attitűdje szerint? – merül fel sokakban a kérdés. A felvetés megválaszolása nem csupán a munkahelyi kultúra szempontjából lehet érdekes – hiszen, a mindennapi életünk során is sokat felhasználhatunk ezen tudásból, könnyebben megérthetjük a korosztály gondolkodását és jellemzőit. Mik az X generáció jelentése, jellemzői? Részletes összefoglaló cikkünkben minden felmerülő kérdésre választ adunk.
Az X generáció jellemzői
A különféle generációk fogalmát, azok típusait először a pszichológusok találták ki, hogy a különböző korú emberek vásárlói magatartását kategorizálni tudják. Ahogy a többire is igaz ez – az X generációnak megvannak a saját jellemzői és saját gondolkodási rítusa.
Mivel nem a technológia és digitalizáció korában születtek, ezért a kezdetben nem ismerték az elektronikus eszközök világát – viszont, ők voltak az első korosztály, akik találkoztak ezek használati eszközökkel, és ezek elsajátítását megfelelően hatékonyan képesek is voltak megtenni. Elfogadják és szakszerűen használják a digitális korszak adta vívmányokat, viszont félig-meddig a „múltban élnek”, és sokszor nosztalgiával gondolnak vissza a múltra, amikor ezen kellékek még nem álltak rendelkezésre. Jellemzően sokat voltak gyerekkorukban egyedül, korán önállósodtak és házasodtak meg, a baráti kapcsolatok rendkívül fontosak számukra.
Valamilyen szinten jellemzi őket a kételkedés és kétely – hiszen, felnőttként sok változást éltek át. Megváltozott a családról való gondolkodás, a vallásosság kissé háttérbe szorult, a férfiak és nők szerepe is átalakult. Fontos nekik a karrier, sikeres életút, sokan lelkiismeretesen állnak a magánéletükhöz és munkájukhoz egyaránt – egyfajta maximalizmus jellemzi a gondolkodásukat. Sokszor lemondanak a saját személyes igényeikről a család oltárán, és hajlamosak rengeteget dolgozni még akkor is, ha nem becsülik meg őket a munkájukért kellőképpen.
Szerepük a munkahelyen
Az X generáció tagjai a munkahelyi teendőikhez nagyon lelkiismeretesen állnak – jellemzően jó és megbízható munkaerőként tekintenek rájuk a munkaadók. Kissé kevésbé rugalmas és gondolkodásuk, mint az újabb Z-generációnak – viszont, a kifejezett maximalizmus és kötelességtudat rendszerint meglátszik a teljesítményükön. Sokszor képesek a munkahelyet első helyre tenni az életükben.
Mivel a digitalizációt korai felnőtt korukban megismerték, ennek köszönhetően remek irodai alkalmazottak, mérnökök, programozók válhatnak az X generációból.
Mi jellemzi ezen emberek gondolkodását?
Az X-generáció gondolkodása sokkal széles körűbb, és könnyebben formálható, mint a veteránoké vagy a baby boomereké – meglepően hatékonyan képesek új dolgokat elsajátítani és megtanulni, és kellő rugalmasság van bennük ahhoz, hogy új dolgokat tanuljanak meg, sajátítsanak el, sokszor kissé régimódi gondolkodás is jellemzi őket. Az általános kötelességtudat megjelenik náluk az élet minden területén.
Pénzügyi és vagyoni helyzetük
Ők alkotják a munkerőpiac igazi gerincét – és ez nem csupán Magyarországon van így. Számukra nehezebb az anyagi függetlenség elérése, hiszen gyerekeikről, és hosszabb életkort megélt szüleikről egyaránt gondoskodniuk kell. A 2007-es/2008-as válság rendkívül erősen kifejtette rájuk a hatását, ennek köszönhetően sokan felélték tartalékaikat, és az ezt követő alacsony hozamkörnyezetnek köszönhetően a nyugdíjcélú megtakarításaik is csökkentek. Általánosságban véve ők rendelkeznek a legnagyobb hitelállománnyal minden generáció közül, lakáshiteleik jelentős részét teszik ki a hitelpiacnak. Anyagi helyzetüknek köszönhetően sokan fognak idős korukban is munkát vállalni.
Az X generáció sorozat
Egy sorozatot is csináltak az X generáció nevével, amely a tinikor, kamaszkor sajátosságait mutatja be elsősorban. Egy csapat fiatal keresi a saját szexualitását, önmagát – melyet a hierarchikus iskolai rendszer és a szülői konzervativitás nehezít meg. Bizonyos kritikusok véleménye szerint a hasonló alkotások sokasága miatt a sorozat nem számít igazán kiemelkedőnek vagy egyedinek.
Milyen egyéb generációk léteznek még?
Eredetileg marketing célból határozták meg a pszichológusok, hogy ki melyik generációba tartozik, mert ebből következtettek a különböző korú emberek vásárlói magatartására. Később általánosságban érdeklődésre tartott számot a generációk szerinti osztályozás, hiszen segítségével sokat megérthetünk az eltérő korosztályok gondolkodásmódjából.
Fontos tisztában lenni azzal, hogy folyamatosan új és új generációkat nevel ki a társadalom, és egyre rövidebb időintervallumot szabhatunk meg 1-1 ilyen határának. Ennek oka, hogy a technológia, ipar és divat rendkívül gyorsan fejlődik.
A veteránok (építők) tagjai 1928 és 1945 között születtek, a világháborút is megélt korosztály számára rendkívül fontos a családi élet és megbízhatóság, a biztos fogalma. Nagy értéknek tekintik, ha egy gyerek folytatja apja foglalkozását, rossz szemmel nézik, ha egy fiatal kicsapongó életét él és nem gondol a tartalékolásra. A technológia által nyújtott lehetőségeket az esetek többségében nem szívesen használják, és akár képesek voltak egész életüket egyetlen munkahelyen eltölteni.
A Baby Boomerek tagjai 1946 és 1964 között születtek, nagy ellentét feszül közöttük, és az őket megelőző szülői generáció között, hiszen azok merev erkölcsi elvárásait és elveit elutasítják. Felnőttként arra vágytak, hogy kifejezhessék a véleményüket, habár gyerekként ők is régimódi gondolkodású oktatásban vettek részt. Annak ellenére, hogy ma már idősebb korosztálynak számítanak, megmaradt bennük az új dolgok iránt érdeklődés, rengeteget segítenek a gyerekeiknek és vigyáznak azok unokáira.
Az Y generáció tagjai 1980 és 1999 között születettek, kifejezetten a számítástechnika korában élnek és ismerkedtek meg már gyerekként vagy fiatal felnőttként. Mindennapi életük elválaszthatatlan része az elektronikus eszközök használata. Kifejezetten fontos számukra a megfelelő munkahelyi megbecsülés, rugalmasság és jövedelem, hiszen látták, hogy szüleit mennyit tanultak korábban.
A Z generáció tagjai 2000 és 2010 között születtek, mikor ők érkeztek, már minden családban voltak okostelefonok és számítógépek, ennek köszönhetően kultúrájukat és gondolkodásukat 100%-ban áthatja a digitalizáció, és hatalmas mennyiségű információval kell, hogy megküzdjenek egész kicsiny koruktól kezdve.
Miért rendkívül fontos tisztában lenni a coaching folyamata során az X generáció fogalmával?
Alapvetően azért, mert a társadalmi környezet és háttér rendkívül nagy befolyással van arra, hogy az illető hogyan gondolkodik, mennyire ismeri a modern technológiát, és hogy mennyire iskolázott, mennyire fogékony a tanításra, taníttatásra. Az X generációval szerencsére nincs probléma – picit nehezebben, de képesek a modern technika eszközeivel és vívmányaival megbirkózni, és általában olyan személyek, akik coacholható gondolkodással rendelkeznek. Fontos tisztában lenni akár kliensként is a generációk fogalmával, hiszen ez az általános emberi műveltség részét képezi, valamint mi is jobban át fogjuk látni a szerepünket, egyéniségünket az egész coaching során. Akár így, akár úgy – a coaching folyamata akkor lehet sikeres, ha mindkét fél tisztában van a kliens társadalmi hátterével és annak környezetével, hiszen ez rendkívül sok mindenre befolyással van.