Y Generáció – Jelentése, A Korosztály Jellemzői
Az Y generáció tagjai közé a nagyjából 1982 és 1994 között született nemzedéket soroljuk, milleniáloknak (millennials) is nevezik őket, hiszen nagyjából az ezredforduló tájékán születtek. A körülbelül 30-35 éves nemzedék teljesen más nyelvhasználattal, értékrenddel és kihívásokkal rendelkezik, mint a korábbi generációk: nagy elvárások, idealizáltság és a valósággal való nehéz szembesülés jellemzi. Mivel jellemezhető ezen korosztály, korcsoport szocializációja, attitűdje, gondolkodása? Milyen a vagyoni helyzetük, mekkora részét teszik ki a munkavállalói piacnak? – merül fel számos emberben a kérdés. A felvetést érdemes lehet megválaszolni – hiszen nem csupán a réteg vásárlói szokásairól kaphatunk érdekes információkat, hanem azok munkavállalói attitűdjéről, családi helyzetéről is. Mi az Y generáció jelentése, jellemzői, mettől meddig született ez a korosztály? Cikkünkben részletesen összefoglaljuk a főbb tudnivalókat.
Az Y generáció jellemzői
Sokszor halljuk azt a kritizáló, bíráló megjegyzést, hogy az Y generáció tagjai csak a mának élnek, kerülik az elköteleződést. Ez valamilyen szinten igaz, hiszen sokkal kevésbé konzervatív felfogású emberekről beszélünk, mint a korábbi veteránok vagy X generáció. Az ő szótárukban gyakran szerepelnek olyan szavak, mint a „randizás”, „járunk”, „találkozgatunk”, „kavarás” és ezek kombinációi, szinonímái.
Fiatal felnőttként vagy gyerekként, kamasz korukban már megismerkedtek a digitalizáció világával, annak vívmányaival, ennek köszönhetően hatékonyan képesek használni az ezek által nyújtott lehetőségeket, és rendkívül nyitottak is olyan alkalmazások, programok használatára, melyek megkönnyítik a mindennapi életüket, de az e-világban történő szórakozás, kikapcsolódás is a mindennapjaik részét képezik.
Kifejezetten magas elvárásaik vannak mindennel és mindenkivel szemben – legyen szó munkahelyről, párkapcsolatról, kikapcsolódásról, ami nem is csoda, hiszen a Disney-és Hollywoodi filmeken nőttek fel, ahol a tökéletesség és idealizáltság a mindennapok része. Ennek köszönhetően más gondolkodást képviselnek, mint szüleik és nagyszüleik.
A korosztályt érdekes módon kevésbé érdeklik a politikai érdekek és a különféle jótékonysági szervezetek – elsősorban a saját érdekeikkel vannak elfoglalva. Tisztában vannak a saját jogaikkal, érzékenyen reagálnak a kritikára és sokszor mutatják ki, hogy a saját érdekeik a legfontosabbak számukra.
Szerepük a munkahelyen
Habár a népesség jelentős hányadát teszi ki az Y generáció – sokszor kissé nehezebben találnak munkát a magas elvárásaik miatt, és gyakran váltogatják a munkahelyeiket. Szeretnek olyan helyen dolgozni, ahol a Home Office lehetősége adott, és preferálják a saját időbeosztást. Kifejezetten fontosnak tartják, hogy megbecsüljék és megfizessék őket, valamint, hogy érdekes, izgalmas feladataik legyenek a mindennapjaik során. Rendkívül jártasak a technológiai eszközök használatában, így nem kell aggódnunk amiatt, hogy nem fogják tudni ezeket elsajátítani – legyen szó bármilyen alkalmazásról.
Mi jellemzi az Y generáció gondolkodását?
Kifejezetten jellemzi őket a kreativitás és innováció – mindig újat és újat akarnak teremteni, alkotni, ennek köszönhetően rengeteg mai modern újítás az ő nevükhöz köthető. Szeretnek többféle megközelítést használni egy adott probléma felmerülése esetén. Megfelelő önbizalommal rendelkeznek, és bíznak a saját erejükben, képességeikben. Sokszor nagy nyomás alatt vannak, hogy elérjék személyes céljaikat, és hogy meg tudjanak küzdeni a kiégéssel és stresszel. Sokszor nehezen hoznak meg fajsúlyos döntéseket, és nem félnek pszichológus segítségét kérni, ha úgy érzik, hogy igényük lenne rá.
Pénzügyi és vagyoni helyzetük
Az egyik központi szerepe az Y generáció életének a pénz, valamint pénzügyi helyzet kérdése, és folyamatosan az a kérdés lebeg a szemük előtt, hogy vajon fognak-e tudni elegendő pénzt keresni, ami elég lenne a céljaik eléréséhez, családjuk fenntartásához. Jellemző, hogy nehezen válnak le a szüleikről, mely a pénzügyi gondolkodásukkal hozható összefüggésbe. Viszonylag nehezen kezdenek önálló életet és a céljaikat megvalósítani.
A magasabb képzés és képesítések ellenére sokszor nincs jobb anyagi helyzetük, mint a szüleiknek – köszönhetően a gazdasági recesszióknak, az életszínvonal változásának és az automatizációnak köszönhetően, mely számos munkahelyet tűntetett el az Y generáció elől.
Az Y generáció iskolaszövetkezet
Még egy iskolaszövetkezetet is neveztek el a generációról – az Y generáció iskolaszövetkezet egész Magyarországon kínál gyakornoki lehetőségeket egyetemistáknak, legyen szó IT-s, műszaki, HR, pénzügyi munkákról. Kifejezetten kedves és segítőkész csapatuk maximális segítséget nyújt abban, hogy gyakornokként munkát találj – és hogy szakmai gyakorlatot szerezz már egyetemista éveid során.
Milyen egyéb generációk vannak jelen?
A pszichológusok eredetileg marketing céllal határozták meg a generációk fogalmát, hiszen ebből következtetni lehet a különféle életkorú emberek vásárlói magatartására. Fontos lehet bővebben az összes generáció életére rálátni, hiszen ez segíthet, hogy megértsük a különféle korosztályok gondolkodását és motivációt a munkahelyen és magánéletben egyaránt. Mit állíthatunk a a többi generációról?
Érdemes tisztában lenni azzal, hogy a növekvő társadalom folyamatosan új és új generációkat nevel ki, és egyre rövidebb időintervallumokat szabhatunk meg 1-1 ilyen korosztály számára. Ez az ipar, technológia dinamikus növekedésének köszönhető.
A veteránok (építők) 1928 és 1945 között jöttek a világra, még a világháborút is megélték. A már kiveszőben levő korosztály számára kiemelkedően fontos a biztonság, megbízhatóság, valamint a családi élet és stabilitás kérdése. Kifejezetten nagy értéknek tekintik, ha egy fiatal konzervatív gondolkodású, folytatja a szülei szakmáját, nem él kicsapongó életet és takarékoskodó életet él. Többnyire nem szívesen használják a technológiai innováció által nyújtott lehetőségeket.
A Baby Boomerek tagjai a 1946 és 1964 közötti korosztályból kerülnek ki, kemény ellentét feszül közöttük és a szüleik között, hiszen elutasítják szüleik merev erkölcsi normáit. Felnőtt korukban arra vágynak, hogy véleményüket szabadon kifejezhessék, gyerekkori oktatásuk még a régimódi mintákat tükrözte. Idősebb koruk ellenére megvan bennük az új dolgok iránti érdeklődés, sokat segítenek gyerekeiknek és vigyáznak az unokáikra.
Az X generáció tagjai az 1965 – 1980 közötti nemzedék. Habár nem születtek bele, de felnőttként már ismerik a digitalizáció előnyeit, és ezeket kellő hatékonysággal képesek is használni. Kifejezetten jó a munkaerőipari szereplésük kötelességtudó, ámde formálható gondolkodásuknak köszönhetően.
A Z generáció tagjai 2000 és 2010 között születtek, teljes mértékben a digitalizáció korában élték életüket, amikor a számítógépek, okostelefonok és egyéb technológiai innovációk már jelen voltak. Gyerekként – szociális helyzetükből adódóan – hatalmas mennyiségű információt kell feldolgozniuk, egész pici koruktól kezdve.
Miért érdemes tisztában lennie az Y generáció fogalmával a coachnak?
Alapvetően azért, mert az egyént körülvevő társadalmi és generációs környezet hatalmas hatást fog kifejteni a személy gondolkodására. Ennek köszönhetően fontos, hogy a coaching során a szakember tisztában legyen azzal, hogy pontosan mit jelenetenek a különféle generációk. Gondoljunk csak bele, hogy karrier tanácsadás esetén mennyire sokat számít, hogy az illető pontosan mely generáció tagja, és e szerint hogyan alakuhat az érdeklődési köre – a fiatalabbak például sokkal inkább vonzódnak az IT/tech téma felé, de a kikapcsolódás, beszédstílus is nagyon nagyban eltér annak függvényében, hogy ki melyik korosztály tagja.