Vezetői Kompetenciák – TOP30-As Lista Sikeres Vezetőknek
Nem könnyű jó vezetővé válni – köszönhetően annak, hogy sokrétű szemléletre és sokoldalú személyiségre van szükség ahhoz, hogy valaki jól tudjon vezetni másokat. Mik a vezetői kompetenciák – miért szükséges ezekkel tisztában lenni, mire érdemes kifejezetten odafigyelni – legyünk akár felsővezetők, középvezetők, csoportvezetők? Íme, szakmai cikkünkben bemutatjuk azt a 30-as TOPlistát, melyet jó, ha minden vezető a zsebében tart a munkahelyén nap mint nap, az executive coaching során is ezeket szoktuk kiemelni.
1. Jó kommunikátor. Kiemelkedően fontos, hogy a jó vezető megfelelő kommunikációs készségekkel rendelkezzen – megértse az utasításokat, a csapattagok visszajelzéseit, és mindenkivel szót tudjon érteni.
2. Alázatos. Az alázatosság elengedhetetlen vezetői pozícióban – nem gondolkodhat valaki úgy, hogy „én úgyis mindent tudok”, hiszen mindig vannak új és új dolgok, olyasmik, amikkel az ember nincs tisztában, és amit nem tud.
3. Odafigyelő. Fontos, hogy oda tudjon figyelni a többi vezető, csapattagok, beosztottak meglátásaira, és hogy saját magától is figyelemmel akarja kísérni a történeteket a munkafolyamatok során.
4. Vonzó személyiség. Ha valaki nem válik vonzóvá, a többiek nem fognak tudni rá felnézni, és nem fogják őt elfogadni. Ennek köszönhetően csak és kizárólag akkor lehet valaki igazán jó vezető, ha egyébként is szeretik az emberek. Véleményem szerint ez a legfontosabb vezetői kompetenciák egyike.
5. Jó stratéga. Döntéseket hozni, stratégia szerint dolgozni, gondolkodni és tervezni – ez egy külön szemléletet igényel, és sokszor a döntéseken fog múlni a csapat eredményessége, vagy az, hogy mennyire fogjuk kiemelkedően megoldani a problémát.
6. Empatikus. Az empátia rendkívül fontos – megérteni mások problémáit, pillanatnyi gyengeségeit és élethelyzetét – ehhez pedig az kell, hogy együtt tudj érezni másokkal. Ez nagyon sokat fog segíteni abban, hogy a csapattagok túl tudjanak lendülni a személyes problémáikon. (legfontosabb vezetői kompetenciák egyike)
7. Jó kapcsolatépítő. Nem elég megtanulni irányítani – az igazán sikeres üzleti élethez jó kapcsolatokra is szükség van. Rossz kapcsolatok birtokában pedig egészen biztosra vehető, hogy fontos lehetőségekről fogunk lemaradni.
8. Jó döntéshozó. Rendszeresen kell döntéseket hozni, melyek a cég, vállalat későbbi életét meghatározzák. Egy rossz döntés sokba kerülhet a projekt kivitelezése során.
9. Kitartó. Nagyon fontos a kitartás, hiszen sokszor hónapokon, valamint éveken keresztül tartó projekteket kell irányítani, levezényelni, lemenedzselni.
10 Céltudatos. A céltudatosság rendkívül fontos erély, hiszen mindig a célra kell fókuszálni, és azzal kell foglalkozni, hogy az maradéktalanul megvalósuljon.
11. Eltökélt. Az eltökéltség segít abban, hogy a mindennapok során a célra tudjunk fókuszálni, és a kitűzött feladatokat meg tudjuk valósítani.
12. Nem mikromenedzsel. Nem kell mindig mindenbe beleavatkozni, amiben csak lehet, adjunk szabad teret a csapattagoknak, hiszen így fogják igazán jól érezni magukat és az önbecsülésük is erősebb lesz ettől.
13. Analitikus. Egy probléma megoldásához megfelelő analitikai szemléletre lesz szükség. A részletek pontos ismerete, és elemzése egy nagyon fontos készség az üzleti világban.
14. Jó tervező. Minden egyes üzleti folyamatot meg kell tervezni, és azokat a legapróbb részletekig át kell látni, a lehetséges nehézségekkel együtt. Ebben mindig fontos a közreműködés.
15. Innovatív. Kifejezetten fontos, hogy mindig, minden esetben gondoljunk az új lehetőségekre és új megoldásokra, melyek gyökeresen változtathatják meg a projekt eredményességét.
16. Kompetitív. A versengés és kompetitív gondolkodás segíteni fog nekünk abban, hogy mindig megpróbáljuk a legjobbat kihozni saját magunkból.
17. Visszajelzésekre való fogékonyság. Mindig fogsz kapni visszajelzéseket azzal kapcsolatban, hogy vajon jó munkát végeztél-e vagy sem. (legfontosabb vezetői kompetenciák egyike)
18. Jó pénzügyi szemlélet. Bizonyos pozíciókban rendkívül fontossá válhat az is, hogy valaki jó financiális szemlélettel, tudással rendelkezz.
19. Jó műszaki szemlélet. A kivitelezés során mindig kelleni fog egyfajta műszaki szemlélet is – hiszen, komplett IT és műszaki jellegű, összetett feladatokat kell megoldani.
20. Elfogadó. El kell fogadni a csapattagjaidat olyannak, amilyenek – a hibáikkal, problémáikkal, hiányosságaikkal együtt.
21. Konfliktustűrő. Amikor valaki megpróbál utat mutatni másoknak, a konfliktusok kialakulása, létrejötte gyakorlatilag elkerülhetetlenné válik. (legfontosabb vezetői kompetenciák egyike)
22. Megfelelő önismeret. Fontos, hogy tisztában legyél a saját kompetenciáiddal, erősségeiddel, gyengeségeiddel és azzal, hogy milyen személyiséged van másokhoz képest.
23. Megfelelő pszichológiai ismeret. Nem árt, ha tisztában vagy a személyiségtípusokkal, valamint azzal, hogy a csapattagjaidat mi motiválja igazán.
24. Jó motiváló képesség. Fontos, hogy képes legyél motiválni másokat, hiszen sokkal nagyobb teljesítményre lesznek képesek a többiek, mintha kényszerből csinálnák. (legfontosabb vezetői kompetenciák egyike)
25. Információk szelektálása. Vannak olyan információk, melyekre egész egyszerűen nem lesz szükségünk a későbbiek, a legelején érdemes hatékonyan szűrni.
26. Csapatépítés. A csapatot közös nevezőre kell hozni, és segíteni kell abban, hogy együttesen, együttes erővel, közösen összefogva valósuljon meg a problémamegoldás.
27. Önállóság. Sokszor szüksége van a vezetőknek önállóságra, önálló gondolkodásra is – nem mindig a csapattal kell foglalkozni, vagy őket kell irányítani.
28. Felelősségvállalás. A kiváló szakember nem hárítja át másra mindig a felelősséget – mindig megpróbál teljes mértékben felelni a csapat hibáiért, botlásaiért, rossz teljesítményéért. (legfontosabb vezetői kompetenciák egyike)
29. Jó tárgyalókészség. A vezetőkkel, üzleti partnerekkel, üzletfelekkel mindig tudni kell a megfelelő hangon tárgyalni, és a lehetséges opciókat előadni nekik.
30. Trendek felismerése. Fontos, hogy felismerjük a trendeket, és tisztában legyünk azzal, hogy mi fog történni várhatóan az adott piacon, szegmensben, szektorban.
30 + 1. Agilis szemlélet. Az agilitás elve azon alapul, hogy mindenki egyformán fontos, mindenkinek a véleménye számít, és nincsenek felesleges alá-és fölérendeltségi viszonyok.
Hogyan fejleszthetők a vezetői kompetenciák? – a coaching szerepe
Mindegyik terület fejlesztéséhez külön szakmai attitűdre lesz szükség. Alapvetően fontos tisztában lenni azzal, hogy a fenti kompetencialistában akár 1-2 hiányosság is komoly nehézségekhez vezethet a mindennapi munkavégzés során. Rendkívül fontos, hogy abban az esetben, ha hiányosságaink vannak, próbáljunk meg megfelelő odafigyeléssel fejleszteni magunkat ezeken a területeken. A coaching például egy kiváló lehetőség azok számára, akik szeretnének fejlődni a különféle területeken.
Hogyan segíthet nekünk a vezetői coaching?
Az executive coacing során egy képzett szakember, aki magas szinten jártas a vállalati légkör, pszichológia, céges kultúra, PR, valamint HR világában fog nekünk segítséget nyújtani abban, hogy eredményes vezetőkké válhassunk. Egy nagyobb vállalatnál, ahol kiemelten fontos a hatékony menedzsment, akár pár alkalom is nagyon gyorsan megtérülhet a vezetőség számára.
Miben nyújthat segítséget nekünk egy business coach vezetőként?
Sokszor lehet példa akár arra is, hogy az üzleti döntéseink során megfelelő támogatásra leljünk. Ilyen esetben a business coach fog tudni nekünk segíteni ebben, a hatékony üzleti döntéshozatalban nagyon sokat számíthat egy harmadik fél.
Miért van szükség eltérő vezetői kompetenciákra eltérő pozíciókban?
Mindig az adott munkakör fogja megszabni, hogy pontosan milyen elvárásoknak kellene megfelelnünk a mindennapok során. Egy csoportvezetőnek, középvezetőnek, valamint felsővezetőnek más és más attitűdre lesz szüksége a mindennapi munkája során, és eltérő készségeket igényel a különféle feladatkörök ellátása.
Mi a képesség, készség, kompetencia közötti különbség?
Amikor a vezetői kompetenciák tárgyalására kerül sor, sokszor szokott felmerülni a kérdés, hogy mégis miben más a képesség, készség és kompetencia fogalma?
A képesség valamely tevékenység elvégzéséhez szükséges tudásbeli és fizikai tényezők, feltételek összesége. A fogalom tulajdonképpen egy lehetőséget jelent – egy tevékenység eredményes műveléséhez szükséges tulajdonságot ír le.
A készség valamely tevékenység gyakori ismétlése által automatikusan, tudatos felidézés nélkül működő képesség. Például, ha valaki rutinszerűen tudja használni a számítógépe billentyűzetét, akkor nála ez egy készségszintű tevékenység.
A kompetencia azon hozzáértést, szakértelmet, alkalmasságot jelenti, amely által valaki hatékonyan képes lehet a feladatok eredményes ellátására, elvégzésére, a problémák megoldására. A kompetencia többet jelent egyszerű képességnél, hiszen a komplex megoldásra való utalást jelenti.
Mi fog történni, ha nem fordítunk elegendő mennyiségű időt a vezetői kompetenciák fejlesztésére?
Mégis, mi fog történni abban az esetben, ha nem fordítunk elegendő figyelmet erre a területre – például, nem megyünk el egy coach szakemberhez? Íme, 10 olyan hátrány – amivel számolhatunk majd.
1. Nem fognak elfogadni minket a csapattagok. Ha nem fognak minket igazán elfogadni vezetőként, akkor teljesen biztos, hogy csökkenni fog a produktivitás is.
2. Nehézségeink lesznek a vezetőséggel. A vezetőséggel is lehetnek konfliktusaink, ha nem rendelkezünk a szükséges vezetői kompetenciákkal.
3. A csapat nem lesz egységes. A csapat nem lesz igazán egységes, mert rossz példát fognak látni a vezetőség részéről.
4. Lassabban fog haladni a projekt. A projekt lassabban fog haladni, és sokkal többször fog a csapat különféle hibákat véteni.
5. A felelősségek hárulni fognak. Nem sikerült – nincs meg a gazdája – ismerős ez az érzés? Ez a hibás vezetésnek köszönhető sok esetben.
6. Csökkenni fog a motiváció. A motivációs szinten is meg fog látszódni a negatív attitűdöt kimutató vezetőségnek köszönhetően.
7. Mikromenedzsment. Mindenbe beleavatkozni, felesleges dolgokkal az időt eltölteni – nincs is ennél rosszabb dolog a menedzsment világában.
8. Általános kedvtelenség. A csapaton belül nem lelkes munkavégzés lesz a jellemző, hanem a különféle problémák miatt kialakuló hangulat.
9. Konfliktusok. A konfliktusok gyakoribbak lesznek, ha nem igazán szerethető a csapat vezetője, és sokszor felesleges dolgokon fognak problémák, nézeteltérések kiütközni.
10. Rossz lesz a stratégia. A rossz stratégia egyik rendkívül nagy hátulütője lehet, hogy kevésbé hatékonyan fogjuk a problémákat megoldani.
#vezetői kompetenciák #vállalati élet #business coaching