Kompetencia Jelentése És A Legfontosabb Kompetenciák Listája
A kompetencia szó jelentése: hatáskör, hozzáértés, illetékesség, alkalmasság, képesség, rátermettség. A kifejezés sokoldalóan használható a magyar nyelvben – meglehetősen összetett, a pedagógia és pszichológia tudományterületéhez kötik elsősorban. A kifejezés lényegében azon képességek és készségek együttesét jelenti, amely által valaki képes lehet valamilyen területen egy problémát jól megoldani, amihez megfelelő motivációs szint szükséges.
A kompetencia összetevői
A kompetenciának eltérő összetevői vannak.
- Azon ismeretek és tudás összesége, melyeket az egyén képes a gyakorlatban alkalmazni
- Attitűd, hozzállás
- Személyiségjegyek
- Motiváltság
- Szociális és magatartási komponensek
- Kognitív, gyakorlati készségek és jártasságok
Miért kiemelten fontos a kompetencia fejlesztése?
Egy átlag magyar munkavállaló akár 5-10 munkahelyen is dolgozhat teljes 40 éves pályafutása során, sokan pedig még szakmát is váltanak e közben. Emiatt rendkívül fontos, hogy folyamatosan fejlesszük magunkat, melynek rendkívül fontos eleme a különféle kompetenciák fejlesztése. Nem csupán a munka világában vett sikerességünk lehet a tét – a magánéletünkben, párkapcsolatunkban, pénzügyi döntéseinkben és az élet számtalan egyéb területén visszatürköződik, hogy mennyire sokat foglalkozunk a kompetenciák témakörével. A jövőben vélhetően méginkább eltolódik majd a társadalom a kompetenciaszintű gondolkodás felé – köszönhetően annak, hogy ma már rengeteg feladatot automatizálnak, így a megmaradó munkaerőnek olyan feladatot kell ellátnia, amely több kompetenciát igényel.
Fontos megérteni, hogy a kompetenciák fejleszthetők, és ez rendkívül fontos a mai társadalomban, ahol nem csupán az egyén szakmai tudása teszi őt értékessé a munkavállalói piacon. Ha például valaki tanulni szeretne, vagy új tudást elsajátítani, akkor számos kompetenciára szükség lehet.
A kompetenciafejlesztés természetesen a közoktatásban is megjelenik – hiszen, már az Európai Unió is elismeri ennek fontosságát, és meghatározta az ismert kulcskompetenciákat, melyeket mindenkinek el kell sajátítania a közoktatásban. Sokan mégis kritizálják ennek gyakorlati megvalósulását – sokszor ugyanis nem kerül erre megfelelő hangsúlyt.
A kulcskompetencia fogalma, azok listája
A Nemzeti alaptanterv meghatározása szerint: „A kulcskompetenciák azok a kompetenciák,
amelyekre minden egyénnek szüksége van személyes boldogulásához és fejlődéséhez, az
aktív állampolgári léthez, a társadalmi beilleszkedéshez és a munkához”
Forrás: http://vetesi.hu/portfoliohoz/Anyagok/kulcskomp_fejl.pdf
A kulcskompetenciák lényegében nélkülözhetetlenek a kiteljesedett, sikeres élethez és az egész életen át tartó fejlődéshez. A 8 kulcskompetencia az ofi.gov.hu szerint:
1. Anyanyelvi kommunikáció. A különféle gondolatok, tények, érzések szóbeli és írásbeli formában történő értelmezésének és kifejezésének képessége, valamint a megfelelő módon történő nyelvi érintkezés képessége. Az okatásban, képzésben, munkahelyen, otthon és a szabadidőben egyaránt értelmezhető – valamennyi kulturális és társadalmi kontexusban.
2. Idegen nyelvi kommunikáció. Körülbelül ugyanazokat a fő területeket öleli fel, mint az anyanyelvi kommunikáció, az érzések, gondolatok és tények szóban és írásban történő megértésének, kifejezésének és értelmezésének alapja a társadalmi kontexusok ide értendő skáláján. Az idegen nyelvi kommunikáció olyan készségeket is igényel, mint a kultúrák közötti megértéshez és a közvetítéshez kapcsolódó készségek.
3. Matematikai, természettudományi és technológiai kompetenciák. Magában foglalja az összeadás, kivonás, szorzás, osztás, a törtek és a százalékok használatát fejben és írásban végzett számítások során, különféle mindennapi problémák megoldásának céljából.
4. Digitális kompetencia. Az elektronikus média kritikus és magabiztos alkalmazása munkában, szabadidőben és a kommunikáció során. A logikus és kritikus gondolkodáshoz, a magas szintű információkezelési készségekhez és a fejlett kommunikációs készségekhez kapcsolható.
5. A tanulás tanulása. Az önálló, valamint a csoportos tanulás képessége. Fontos elemei például a hatékony időbeosztás, a problémamegoldás, a tudás feldolgozása, értékelése, elsajátítása és beépítése az addig megszerzett ismeretekbe. A tanulás tanulása erőteljesen megmutatja, hogy az egyén mennyire képes saját, egyéni szakmai pályafutásának irányítására.
6. Személyközi és állampolgári kompetenciák. Mindazon viselkedésformák összesége, melyeket az egyénnek szükséges elsajátítania annak érdekében, hogy képes lehessen konstruktív és hatékony módon részt venni a társadalom életében, valamint, hogy konfiktusokat tudjon megoldani.
7. Vállalkozói kompetencia. Ezen tulajdonság egy aktív és passzív összetevőből áll – magában foglalja a változás kiváltásának előmozdítását, valamint azt, hogy az egyén mennyire képes elfogadni, támogatni a külső tényezők által kiváltott újdonságokat, valamint azokhoz alkalmazkodni. Ezen tulajdonság része az egyén felelőssége saját – negatív és pozitív – cselekedetei iránt, a megfelelő stratégiai szemléletmód kialakítása és a sikerorientáltság.
8. Kulturális kompetencia. A gondolatok, élmények és érzések kreatív kifejezése tánccal, zenével irodalommal, valamint ezek megértésének képessége.
Coaching – a felnőttkori fejlődés hatékony eszköze
A közoktatásban fellelhető hiányosságokat lehet pótolni – erre pedig az egyik legjobb lehetséges megoldás a coaching. A coach speciális technikák alkalmazásával, használásával éri el, hogy az adott kompetencia óriási fejlődésen menjen keresztül, és figyelemmel kíséri a kliens esetén ennek folyamatát.
Miért fontos a coachnak és a kliensnek egyaránt ismernie a főbb kompetenciákat?
Nagyon fontos, hogy mindketten tisztában legyenek ezekkel a fogalmakkal, hiszen ez segíthet abban, hogy a személyiségbeli kérdéseket jobban átlássuk, valamint, hogy a legjobb üzleti döntéseket lehessen meghozni az alkalmazottakkal kapcsolatban. A karrier coaching során is rendkívül nagy hasznunkra lehet, hiszen a helyes munkahelyi döntések meghozatalakor is nagyon fontos lehet a különféle kompetenciák ismerete. Ráadásul a témakör az alapvető emberi műveltség részét képezi, így az ismeretük a mindennapok részének tekinthető.