SMART Célok – Kitűzése, Példák, 20 Tipp A Használatára A Coaching Során
Sokszor találkozni azzal az üzleti életben, valamint a coaching folyamata során, hogy az emberek nem tűznek ki maguk elég elég világos és érthető, pontos célokat, és sokan nem tudják, mik azok a SMART célok. Valójában sokan azt gondolják, hogy könnyű célokat kitűzni magunk elé, és a megvalósulás szempontjából majdnem mindegy, hogy hogyan csináljuk – a valóságban ez nem így van, ezt számos statisztika és esettanulmány tanúsítja. Cikkünkben részletesen bemutatjuk a fontos tudnivalókat a SMART célokkal kapcsolatban, példákkal együtt.
A SMART jelentése és a mozaikszó megértése – 5 fontos lépés
A S.M.A.R.T. szó 5 különböző tagból áll, melyek az angol „specific”, „measurable”, „achievable”, „relevant” és „time-related” kifejezésekből áll. Tulajdonképpen ez az 5 dolog szükséges ahhoz, hogy igazán jól megvalósítható, pontos és mérhető célokat tudjunk kitűzni magunk elé.
- Specific: konkrét, specifikus
- Measurable: követhető, pontosan mérhető
- Achievable: megvalósítható, elérhető
- Realisitc: reális
- Time-related: határidőhöz kötött
Mi a módszer lényege?
A SMART célokat elsősorban a coaching világából ismerik, köszönhetően annak, hogy egy rendkívül hatékony módszert foglal magában. A legtöbbször az a probléma a kitűzött célokkal, hogy azok hiányosak. Például, hiába megvalósítható és mérhető – nincs határidőhöz kötve, ezért a fogyás nem lesz eredményes. De lehetséges, hogy kitűzzük magunk elé a határidőt, valamiért problémát fog okozni az, hogy az nem megvalósítható, reális, hiszen, ha 40 évesen a fejedbe veszed, hogy űrhajós leszel, akkor lehetséges, hogy nem fogsz sikerrel járni.
Rengeteg céges esettanulmány és pszichológiai kutatás áll ki a S.M.A.R.T. modell mellett, hiszen gyakorlatilag mindent magában foglal, ami ahhoz szükséges, hogy eredményesen valósítsuk meg a célkitűzéseinket.
Picit részletesebben bemutatva – a S.M.A.R.T. 5 eleme
Íme, részletesen bemutatva mind az öt fontos lépést.
1. Specific – specifikusság
Egészen pontosan határozd meg a végeredményt, amit el szeretnél érni. Például: „le szeretnék adni 20 kilót”, vagy „meg szeretném nyerni a következő regionális kajak kenu versenyt az 18U kategóriában”.
Nem számít specifikusnak a „le szeretnék adni egy picit”, vagy „meg szeretném nyerni a regionális kajak versenyt” célok, hiszen nem egészen pontosak.
2. Measurable – mérhető
Fontos, hogy a cél legyen mérhető. Legyen valami egyértelmű mérőszám, mértékegység, amivel tudjuk mérni a végeredményt és haladásunkat. Például, mérhetőnek számít az „első helyezés” a versenyen, a „20 kiló” a fogyás során, vagy az „ötös jegy” a következő egyetemi zárthelyi során.
3. Achievable – megvalósítható
A cél legyen reálisan elérhető, megvalósítható az aktuális készségeid, kompetenciáid függvényében az adott határidőre. Például, megvalósítható cél lehet, hogy szeretnél a következő dolgozaton ötöst szerezni, vagy szeretnéd megnyerni a következő utánpótlás regionális karate versenyt.
Rossz példa például az, hogy szeretnéd megnyerni a következő elnökválasztást, ha az a következő hét szerdán esedékes, de ha 20 év távlatában gondolkodunk, és már aktív, eredményes politikai életet folytatsz, ez lehet egy megvalósítható cél.
4. Realistic – reális
A cél legyen számodra reális. Tényleg szeretnéd megvalósítani – te vagy az, aki ezt el szeretnéd érni? Reális lehet a kitűzött cél például abban az esetben, ha mérnöki szakot szeretnél elvégezni, és reál beállítottságú vagy, de irreálisnak számít, ha jogász diplomát szeretnél szerezni úgy, hogy soha nem érdekelt a történelem, jogrendszer, humán tudományok világa.
5. Time – időkeret
A célt mindig időkeretbe kell foglalni, különben a kivitelezés kicsúszik a kezünk közül. Ha nincs megfelelő időkeret, akkor nagyon gyakran megesik, hogy a szükséges lépéseket halogatjuk, azokat nem valósítjuk meg igazán.
Jó példa erre, hogy „szeretnék leadni 20 kilót 3 hónap alatt”, de rossz példa, hogy „szeretnék leadni 20 kilót”, hiszen nincs időkeretbe foglalva semmi.
Legyen egy „big enough” okod
Ahhoz, hogy egy nehéz célt meg tudj valósítani, szükséged lesz egy „big enough” okra. Nem fogsz tudni a munkaidőd után keményen dolgozni valamin – legyen szó fogyásról egy új tanfolyam elvégzéséről, vagy bármilyen képzésről – ha nincs erre megfelelő motivációd. Gondold át, hogy pontosan mi lenne az a „nagy okod”, ami miatt el szeretnél érni a célodat.
Írjuk le a céljainkat
Nagyon sokat segíthet nekünk az, hogy leírjuk a célokat. Kutatások szerint csaknem 10-szer akkora eséllyel valósulnak meg a leírt célok, mint azok, amelyek nem kerülnek papírra. A coaching során azt szoktam javasolni, hogy ezeket a nagy célokat rakjuk ki az otthonunkban valami jól látható helyre.
SMART célok a business coaching során
Az üzleti coaching során szinte mindig S.M.A.R.T. modellel szoktunk dolgozni. Ennek az az oka, hogy rendkívül jól áttekinthetővé teszi a különféle üzleti folyamatokat és célkitűzéseket. Ha megtanulunk szám szerint gondolkodni, az nagyon sokat fog tudni nekünk segíteni a hatékony döntéshozatalban.
Egy konkrét példa
Íme, egy konkrét példa a SMART módszer alkalmazására. Géza az előző héten eldöntötte, hogy „le szeretne fogyni 20 kilót fél év alatt”. Vizsgáljuk meg együtt, hogy megfelel-e ez a kijelentés a SMART modellnek!
1. Specific – specifikusság. A cél megfelelően specifikus, hiszen pontosan meg van határozva a végeredmény, amely súlycsökkenésben mérhető.
2. Measurable – mérhető. Mérhető, hiszen a súlycsökkenést kilókban lehet mérni, amely bármely személyi mérleggel mérhető. Egy bónusz célkitűzés lehet a coaching során, hogy ugyanazt a mérleget használja a kliens a közös munka során mindvégig.
3. Actionable – elérhető. Elérhető a cél? Ezt a kliens látja az életében. Amennyiben nincs különleges élethelyzetben, vagy nincs valami betegsége, ami megakadályozná a fogyásban, a cél minden bizonnyal megvalósítható.
4. Realistic – reális. A cél reális? Alapvetően igen, hiszen mindenki képes fogyni, súlyt leadni, ez csupán megfelelő életmód és hozzáállás kérdése.
5. Time – időkeret. Az időkeret is meg volt szabva a célkitűzés során – fél év alatt szeretné a kliens elérni az elérendő eredményt.
Mint láthatjuk, a S.M.A.R.T részekre történő bontás kifejezetten hatékonyan segít átlátni a lehetőségeinket. Ha nem reális a cél, vagy nem elérhető, akkor érdemes lehet máshogy kitűzni azt.
Extra tippek a hatékony célkitűzéshez
A SMART célok kitűzése egy nagyon jó eszköz, de sok más dologra is érdemes odafigyelni az általános célkitűzéseink során.
1. Vonjunk be másokat is. Mondjuk el másoknak, hogy mit tervezünk, ez egyfajta plusz nyomást fog ránk helyezni annak érdekében, hogy a célunkat megpróbáljuk elérni, megvalósítani.
2. Maradjunk rugalmasak. Mindig próbáljunk meg rugalmasak lenni. Lehetséges, hogy valamit elszámoltunk az elején – esetleg, egy kicsit több időre lenne szükségünk, mégiscsak mást szeretnénk elérni, vagy más eszközökkel akarjuk elérni. Ez esetben próbáljunk meg rugalmasságot kimutatni, hiszen ez még mindig sokkal jobb, mint feladni.
3. A megfelelő eszközöket használjuk. Használjuk a megfelelő eszközöket a feladat megoldása során, ezeket akár határozzuk meg előre. Ha kell, nézzük meg – a példa kedvéért – hogy milyen okostelefon programok állnak a rendelkezésre.
4. Bontsd kis lépésekre. A kisebb lépésekre való bontás rendkívül hasznos lehet, hiszen így sokkal inkább látod a részeredményeket.
5. Távolítsd el az akadályozó tényezőket. Ha van valami, ami akadályoz, akkor a munkafolyamat elején próbáld meg ezt eltávolítani az útból.
6. Menj el jó coach szakemberhez. A coaching pont erre jó – segít abban, hogy a célokat pontosan fel tudd állítani, valamint, hogy el tudj számolni a partnered felé azzal, hogy hogyan haladsz, milyen lépéseket tettél meg eddig.
#SMART Célok