Érzelmi Intelligencia (EQ) – Jelentése, 20 Tipp A Fejlesztésére
Az érzelmi intelligencia (emotional intelligence – eq) a képességek azon fajtája, amely a mások és saját érzelmeinek kezelésével, értékelésével és pozitív befolyásolásával kapcsolatos képességünk. Sokan alábecsülik a fontosságát az iq-val szemben, pedig egyre több esettanulmány és kutatás világít rá arra, hogy az üzleti élet egyik legerősebb indikátorával állunk szemben. Mégis, mit érdemes tudni róla – hogyan fejleszthetjük – pontosan hogyan befolyásolja a személyes eredményességünket? Cikkünk A-Z összefoglalót nyújt a témában laikusok számára.
Miért kifejezetten fontos a munkahelyen és üzleti életben?
Alapvetően azért, mert nagyban meghatározza, hogy nehéz konfliktusokat, helyzeteket hogyan fogunk tudni megoldani, valamint, hogy mennyire jól tudunk mások szemüvegén keresztül látni. Stresszes helyzetben sem mindegy, hogy mennyire történik egyensúlyból való kibillenés – ezekért mind-mind az érzelmi intelligencia (eq) a felelős.
Azt pedig tapasztalatból tudja egy munkavállaló, vagy vállalkozó pár év pályán eltöltött idő után, hogy ezek sokszor többet számítanak a mindennapok során, mint a szakmai kérdések. A Talent Smart pszichológiai kutatásai szerint a munkahelyeken kiemelkedően jól teljesítő emberek 90%-ának magas volt az érzelmi intelligenciája, míg a kiemelkedően rosszul teljesítők 80%-ának alacsony volt ezen mutatója.
Fejleszthető az érzelmi intelligencia?
Gyakran feltett kérdés, hogy vajon fejleszthető-e az érzelmi intelligencia? Alapvetően igen. Minden ember más és más adottságokkal rendelkezik – vannak, akiknek alapból picit magasabb, másoknak picit alacsonyabb – viszont, kellő odafigyeléssel és megfelelő technikákkal szép fejlődési eredményeket érhetünk el, és egy idő után sokkal inkább képesek lehetünk mások fejével gondolkodni, együttérezni, valamint rossz szituációkban jól reagálni.
20 módszer az eq fejlesztésére
Íme, 20 olyan kiváló módszer, ami nagyon hasznos lehet, ha az érzelmi intelligenciánkat, eq szintünket szeretnénk növelni.
1. Próbáljunk meg mások fejével gondolkodni. Mindig próbáljuk meg mások fejével szemlélni a világot. Egyszerűen csak képzeljük magunkat oda, ahol éppen ő áll. Mit érez most, mire gondol, és miért?
2. Figyeljünk oda tudatosan a reakciókra. Mikor valami történik a környezetünkben, arra mások reagálni fognak valamilyen módon. Ezzel pontosan mit fejeznek ki, és mit szűrhetünk le ebből?
3. Érdeklődjünk őszintén a többiek iránt. Kérdezzük meg, hogy hogyan érzik magukat, mi a helyzet velük, hogyan telt a napjuk, mi van a családjukkal. Az őszinte érdeklődés nagyon meghálálja majd magát.
4. Vegyünk részt kommunikációs tréningen. Az asszertív kommunikációs tréningeken megtanítanak minket hatékonyan kommunikálni és beszélni másokkal. Ha erre képesek leszünk, az élet minden területén eredményesebbé válunk majd.
5. Vegyünk részt coachingon. A coaching abban segít, hogy hatékonyan tudjunk döntéseket hozni, és ez a szociális készségünkre is jó hatással lehet, hiszen ott is sokszor kell dönteni különféle dolgokról.
6. Keltsünk bizalmat! Ha mások bizalmatlanok velünk szemben, akkor nem csoda, hogy nem akarnak felénk nyitni, közelíteni, adott esetben megnyílni. Próbáljuk meg jó értelemben véve a bizalmukba férkőzni!
7. Mosolyogjunk! A mosoly rendkívül pozitív fiziológiai és biológiai hatásokkal rendelkezik. Egyszerűen, csak mosolyogjunk, amikor tudunk – otthon, az irodába belépve, vagy a főnökünk előtt.
8. Kezeljük hatékonyan a stresszes szituációkat! Amikor valamilyen stresszes helyzet alakul ki egy döntés kapcsán, próbáljunk meg higgadtak maradni, és lazán állni az egészhez. Az, ahogyan reagálunk, csak és kizárólag rajtunk múlik!
9. Olvassunk rendszeresen. A rendszeres olvasás által a személyiségünk is fejlődik, ha olvasunk, akkor jobban megtanuljuk magunkat mások helyébe képzelni, ha pszichológiai anyagot, akkor még inkább.
10. Foglalkozzunk önfejlesztéssel. Az önfejlesztés általánosságban véve növeli az érzelmi intelligenciát, köszönhetően annak, hogy a személyiségünk jobbá és jobbá válik napról napra a fejlődés során.
11. Használjunk coaching szemléletet. A coaching szemlélet is segít abban, hogy el tudjuk dönteni, hogyan kellene reagálni egy negatív helyzetre, szituációra, körülményre, ami minket ért az utóbbi időben.
12. Vegyünk részt csapatépítőkön. Ha van céges csapatépítő, akkor menjünk el ezekre, mindenképp vegyünk részt rajtuk, hiszen így szociálisan is fejlődni fogunk, és az emberi kapcsolataink is jobbá válnak majd.
13. Tegyünk fel kérdéseket. Mindig próbáljunk meg kérdéseket feltenni másoknak, ha nem értünk valamit, nem világos valami számunkra. Ez által jobban meg fogjuk érteni mások szociális interakcióit.
14. Válaszoljunk kedvesen másoknak. Ha valamire választ szeretnénk adni, akkor azt mindig kedvesen tegyük, ne pedig lekezelően, agresszíven, vagy negativitással teli.
15. Gondolkodjunk pozitívan. Legyünk mindig minden tekintetben optimisták, és gondolkodjunk maximális pozitivitással mindenről, amiről csak lehetséges, beleértve a körülményeinket, kollégáinkat, mások interakcióit.
16. Győzzük le a negatív előítéleteinket. Mindenkinek lehetnek rossz előítéletei és negatív attitűdjei – ezeken egész egyszerűen próbáljunk meg túllendülni.
17. Viszonozzuk, amit kaptunk. Mindig próbáljuk meg mások pozitív gondolatait, hozzáállását, személyiségét tükrözni, legalább annyit, de inkább többet adjunk vissza.
18. Adjunk másoknak először. Kezdeményezzünk mi magunk, adjunk először másnak, és utána akarjunk visszakapni cserébe a munkánkért.
19.Válj empatikussá! Ha empátiát gyakorolsz, akkor sokkal jobban meg fogod tudni érteni mások érzelmi világát.
20. Tanulj a nehéz helyzetekből! Mindenki kerülhet nehéz helyzetekbe, ez az élet természetes velejárója, de tanulj belőlük, és próbálj meg túllépni ezeken.
10 jel, ami arra utal, hogy alacsony az EQ szinted
Íme, 10 olyan jel, ami elég erős indikátora lehet annak, hogy alacsony EQ szinttel rendelkezel.
1. Nem érted meg mások érzelmeit. Ha gyakran nem érted meg mások érzéseit és nem tudsz velük együttérezni, az egy rendkívül erős jele annak, hogy alacsony az érzelmi intelligencia szinted.
2. Mindig te irányítasz. Ha mindig te akarsz irányítani, az szintén egy negatív szignál, hiszen nem akarsz mások véleményének, gondolatainak, meglátásainak teret engedni, ami rosszul sülhet el sok esetben.
3. Nem törődsz másokkal emberileg. Ha emberileg egész egyszerűen nem akarsz törődni másokkal, és nem mutatsz irányukba természetes érdeklődést, akkor az egy nagyon negatív szignál lehet számodra.
4. Mindig te vagy az első. Ha mindig mindenben te vagy az első, és mások csak utánad következnek, az egyértelmű jele annak, hogy nem törődsz másokkal.
5. Mások nem kérik ki a véleményed. Ha mások soha nem kérik ki a véleményed, az azért lehet, mert nem szeretnek egy olyan ember társaságában lenni, aki nem megértő velük szemben.
6. Mások hibáztatása, okolása. Ha rendszeresen másokat hibáztatsz és okolsz, jó eséllyel nem tudsz az ő fejükkel gondolkodni, nem tudod magad az ő helyükbe képzelni.
7. Kevés barátunk van. Amennyiben kevés barátunk van, annak jó eséllyel a szociális elmaradottságunk és érzéketlenségünk lehet az oka.
8. Mindig nekünk van igazunk. Mindig, mindenben nekünk van igazunk – ismerős ez az érzés? Ebben az esetben fontos lehet tisztában lenni azzal, hogy a hibát nem látjuk saját magunkban.
9. Rossz társas sziturációk gyakorisága. Ha gyakran kerülünk negatív társas szituációkba, annak az lehet az oka, hogy nem tudunk másokkal együttérezni, egy hullámhosszon rezegni velük.
10. Nem érted, mi miért történik. Egyszerűen nem érted, hogy mi miért történik a környezetedben úgy, ahogy csak látod, hogy így meg úgy alakult.
Coaching – egy rendkívül hatékony eszköz
A coaching egy rendkívül hatékony eszköz, ha azt szeretnénk, egy személyes segítő jelenlétében tudjunk fejlődni. A társas interakcióinkat figyelve, azokat elemezve egy személyiségfejlődéssel foglalkozó szakember nagyon sokat tud nekünk segíteni. Amennyiben szeretnél, kérj tőlünk árajánlatot!