Asszertív Jelentése – Mit Jelent Az Asszertív Kommunikáció?
Ma már nem csupán az üzleti életben van hatalmas szerepe az asszertív kommunikációnak, hiszen, a személyes párbeszédekben, magánéletben egyaránt felemlegetik a kifejezést. Mégis mi a jelentése pontosan, és miért lehet szükségünk arra, hogy elsajátítsuk az asszertivitást?
A szó jelentése – a lexikoni értelmezés
A lexiq értelmezése szerint: „Az asszertív jelentése határozott, magabiztos, aki kiáll önmagáért és érvényesíti az érdekeit anélkül, hogy erőszakos lenne vagy másokat megbántana“. Az asszertivitás alatt többnyire azt a tulajdonságot értjük, amikor valaki képes határozottan és magabiztosan kiállni a nézőpontja mellett anélkül, hogy másokat ténylegesen megsértene, agresszív lenne. Nemhiába az egyik legnehezebben elsajátítható vezetői tulajdonság – tudatos odafigyeléssel és a kommunikációs technikák fejlesztésével bárki képes lehet szép eredményeket elérni.
A fogalom megjelenése a pszichológiában
Az elismert szaklap és online fórum, a Mindtools definíciója szerint:
„Assertiveness is a key skill that can help you to better manage yourself, people and situations. It can help you to influence others in order to gain acceptance, agreement or behavior change. It is the ability to express your opinions positively and with confidence. Assertive people are in control of themselves and are honest with themselves and others.”
Magyarra lefordítva:
„Az asszertivitás kulcsfontosságú készség, amely segíthet önmaga, az emberek és a helyzetek jobb kezelésében. Segíthet mások befolyásolásában annak érdekében, hogy elfogadást, egyetértést vagy viselkedésbeli változást érjen el. Ez az a képesség, hogy pozitívan és magabiztosan fejezze ki véleményét. Az asszertív emberek uralkodnak önmaguk felett, őszinték önmagukkal és másokkal.”
A modern pszichológia ma már sokkal inkább tanulható viselkedési készségként szemléli a fogalmat.
Mi az az asszertív kommunikáció, és milyen előnyei vannak ?
Amikor a kifejezés szóba kerül, szinte mindenki azonnal az asszertív kommunikációra asszociál – hiszen, egy ilyen személyiség kvalitásai ezen a területen szoktak megmutatkozni a leginkább. Az asszertív kommunikációban egyaránt található meg a passzivitás és agresszió, ezért sokak számára egy ambivalens kifejezés, fogalom. Az agresszívan gondolkodó egyén nem tiszteli a többiek személyes döntéseit és gondolkodását, míg a passzív személyiség nem próbálja meg a többieket befolyásolni valamilyen gyengeségnek köszönhetően, vagy mert fél a felmerülő konfliktusoktól.
Egy asszertíven kommunikáló személy legfontosabb tulajdonságai az alábbiak:
Álláspontjukat és érzéseiket őszintén, magabiztosan képviselik mások felé. Megvan bennük a megfelelő kiállás, és hangosan, érthetően fejezik ki magukat – pont ezért keverik össze sokat ezt a kommunikációs modellt az arroganciával és agresszivitással.
Aktív, értő figyelemmel fordulnak mások felé. Emellett kifejezetten érdeklődnek a hallgatóság véleménye, álláspontja iránt, és azon gondolkodnak, hogy azt hogyan lehetne összeegyzetetni a saját nézőpontjukkal.
Jogaik és kvalitásuk tudatában kommunikálnak. Nem lépnek túl a saját hatókörükön, azon a körön belül maradnak, ahol ezt megtehetnék egyébként a jelenlegi státuszuk alapján.
Nem nyomja el az indulatait és haragját, de kontrollálja. Pillanatnyilag nem mutatja ki erőteljesen az érzéseit, tisztában van azzal, hogy a hallgatóság előtt így válhat hitelessé.
Kompromisszumokat keres. Kapcsolatai, meglátásai, gondolatai által olyan megoldásokat keres, melyek mindkét fél számára megfelelően kielégítőek és kompromitálóak.
Az asszertivitás jelentése az üzleti élet területén
Nagyon sokan találkozták már ezzel a fogalommal az üzleti élet különböző pontjaira tévedve – hiszen, nagyon fontos, hogy a menedzsment különböző tagjai határozottan, ámde megfigyelően legyenek képesek másokkal kommunikálni, a nézőpontjukat előadni. Lehet szó közös döntéshozatalról, üzletkötésről vagy vállalati, partneri szinten lévő kollégák együttműködéséről – elengedhetetlen a közös és hatékony problémamegoldás, kompromisszumok megtalálása.
Hogyan fejleszthetjük a kommunikációs képességeinket?
A cikkben megnevezett kommunikációs forma csupán egy a sok közül. Nagyon sokfajta készség van, amelyet fejleszthetünk és javíthatunk – ehhez önfejlesztő szakirodalom olvasása szükséges, megfelelő hozzállás és tanulni akarás, valamint egy jó tréner, coach közreműködése.
A kommunikációs képességek fejlesztésének erejét sokan alábecsülik, azonban ne gondoljuk úgy, hogy felesleges lenne ezzel külön foglalkozni, hiszen nagyon sokszor pont ez az, ami az utunkat állja abban, hogy előrébb jussunk a szervezeti hierarchiában, több üzletet tudjunk megkötni, vagy hogy az alkalmazottaink kedveljenek minket és hatékonyan tudjanak együttműködni velünk, hiszen, a mai multinacionális vállalati környezetben a megfelelő személyiség és összeférhetőség már legalább akkora szerepet kap, mint a szakmai tudás.
Miért szoktam coachként az asszertív kommunikáció elsajátítását javasolni?
Amikor kliensek érkeznek hozzám, akkor sokszor tapasztalom, hogy nem igazán vannak tisztában azzal, hogy mit jelent az asszertív kommunikáció, ennek pontosan milyen előnyei vannak. Ez egy olyan technika, amely a határozottság és odafigyelés kettősségét hordozza – erre valójában rendkívül kevés egyéb módszer képes. Ezért a kiemelkedően sikeres üzleti élethez elengedhetetlen elsajátítani az asszertív kommunikáció technikáját.