Z Generáció – Jelentése, A Korosztály Jellemzői
Z generáció alatt a nagyjából 1996 és 2012 között született személyeket, nemzedéket soroljuk, az Y és alfa generáció között helyezkedik el a korosztály. Sokszor szokás digitális bennszülötteknek is nevezni a 11-26 éves korcsoportot, hiszen teljesen beleszülettek a digitalizáció korába, mindennapjaikat az elektronikus eszközök használatával töltik. Ennek ellenére viszonylag konzervatív felfogású korosztályról beszélünk, amely számára fontos az értékek és az etikai alapelvek. Mégis – mivel jellemezhető a réteg attitűdje, szocializációja, gondolkodása? Pontosan milyen a vagyoni helyzetük, mekkora hányadát teszik ki a munkavállalói piacnak összesen? – kérdezik sokan, akik a téma iránt érdeklődnek. A felvetést megválaszolása rendkívül érdekes lehet, hiszen a réteg pénzügyi helyzetéről, gondolkodásáról, munkavállalói gondokodásáról egyaránt kaphatunk értékes információkat. Mi az Z generáció jelentése, jellemzői, mettől meddig született ez a korosztály? Cikkünkben részletesen összefoglaljuk a fontos tudnivalókat.
A Z generáció jellemzői
A Z generáció tagjai ma még iskolába járnak, vagy már fiatal felnőttek. Gondolkodásukat teljesen áthatja az elektronikus digitalizáció – szinte mindenki használ okostelefont, és az ezen történő kommunikáció az életük mindennapi része. Számos pedagógus véleménye szerint teljesen máshogy kell kezelni őket, mint a korábbi korosztályokat – az okoseszközök megjelenésének köszönhetően kevésbé befogadóak olyan dolgokkal szemben, mint a hagyományos kultúra vagy kézművesség. Akár napi több órát is képesek eltölteni a közösségi média felületeken lógva, az e-mailjeiket és chatalkalmazásaikat nézegetve.
Kifejezetten fontosnak tartják az önkifejezést és az egyenjogú párbeszédet, jellemzi őket a pragmatikus döntéshozatal, és fontos számukra a gondolatok közötti valóság pontos megismerése. A vitát, párbeszédet, konzultációt egy hatékony eszköznek tekintik, melyet gyakran használnak a mindennapjaik során.
Fontos számukra a virtuális közösségekhez való tartozás – a Facebook, közösségi média, különféle csoportos applikációk használata teljesen mindennapi dolog a Z generáció tagjai számára, gyakran vesznek részt online játékokban.
Kifejezetten fontos számukra az elfogadás és befogadás. Számukra nem az a fontos, hogy valakit offline vagy online ismernek, hogy ki mit tanult, és hogy honnan származik – az az elsődleges szempont, hogy az illető a megfelelő irányba tartson és a kellő értékrenddel rendelkezzen. Az egyéni szabadságjogokat hirdetik.
Szerepük a munkahelyen
A fiatal felnőttek, munkavállalók kifejezetten rugalmasan kezelik a technológiai kihívásokat és az ebből eredő újdonságoknak is igyekeznek megfelelni. A digitalizáció korának köszönhetően gyorsan tanulank meg új dolgokat, és képesek nagyobb mennyiségű infomáció feldolgozására, befogadására. Magas elvárásaik vannak pénzügyi és anyagi tekintetben. Sokszor többre becsülik a munkahelyet, mint a szabadúszó karriert.
Gondolkodási struktúrájuknak köszönhetően kifejezetten jó elemző képességekkel rendelkeznek, így gyakran dolgoznak analyst, mérnöki, IT munkahelyeken és pozíciókban a Z generáció tagjai.
Mi jellemzi a Z generáció gondolkodását?
Kifejezetten fontosnak tartják a fogyasztási cikkek eredetiségét és etikusságát, valamint azt is figyelemmel kísérik, hogy az előállítási és termelési körülmények milyen kifejezésekkel írhatók le. A fogyasztást saját identitásként élik meg, és nem mindig törekednek a saját vagyon, birtok felhalmozására – megelégednek a megosztott használatú szolgáltatásokkal és termékekkel is. Például, sokan bérelnek autót közösen – és arra ösztönöznek másokat, hogy hasonlóan osszanak meg anyagi javakat más személyekkel.
Praktikus döntéshozatal jellemző rájuk, hiszen hatalmas mennyiségű információ birtokában vannak, kifejezetten szeretik, ha irányításaik alatt tudják tartani a körülöttük zajló eseményeket és történéseket.
A Z generáció tagjai kifejezetten becsülik az individualitást – és hajlandóak akár többet is fizetni egy olyan termékért, márkáért, amely tényleg egyedi jellemzőkkel és tulajdonságokkal rendelkezik.
Pénzügyi és vagyoni helyzetük
Tekintve, hogy fiatal felnőtt korosztályról beszélünk, nem annyira kiforrott ez a fogalom az ő esetükben, viszont nagy hatással volt rájuk az Y generáció példája – sokkal konzervatívabban gondolkodnak, nem kívánnak költséges hiteleket felvenni és feleslegesen kockázatokat vállalni. Sokszor nem igénylik a személyes banki ügyintézést, a digitális megoldások is teljesen megfelelőek számukra.
Milyen egyéb generációk vannak jelen?
Teljesen mindegy, hogy marketinggel, üzletfejlesztéssel vagy cégvezetéssel foglalkozunk – rendkívül fontos, hogy ismerjük a különféle generációk fogalmát, és hogy tisztában legyünk az ezek között megbúvó különbségekkel, hiszen így az összes alkalmazottunk, üzleti parnterünk gondolkodására és életére ráláthatunk, valamint megérthetjük ezek motivációit, attitűdjeit. A pszichológusok eredetileg marketing céllal definiálták a különféle generációkat, hogy jobban megérthessük a vásárlói szokásokat.
Fontos tisztában lenni azzal, hogy a bővülő társadalmi struktúra folyamatosan újabb és újabb generációkat hoz létre, nevel ki, és egyre rövidebb időintervallumokat ölelnek fel ezek korunkban, hiszen a világ sokkal gyorsabban változik, mint korábban.
A veteránok (építők) az 1928 és 1945 közötti korosztályt képviselik, még a világháború korát is megélték, ennek köszönhetően teljesen más emberi értékrenddel, életfelfogással, pénzügyi szemlélettel rendelkeznek. Rendkívül konzervatívak, kiemelten fontos számukra a családi élet és a pénzügyi stabilitás kérdése. A fiatal korosztályt nehezen értik meg, hiszen nem volt rájuk jellemző a kicsapongás és pazarlás. Általában nem szívesen használják a technológiai innováció vívmányait.
A Baby Boomerek az 1946 és 1964 között született korosztály tagjai, kifejezetten nagy ellentét van köztük és a szüleik korosztálya között, ugyanis elutasítják a szüleik merev erkölcsi normáit. Felnőttként értékelik, ha szabadon kifejezhetik a véleményüket, gyerekkori oktatásuk eltért a mai rendszertől. Idősebb koruk ellenére megtalálható bennük az új dolgok iránti nyitottság, rengeteget segítenek a gyerekeiknek és unokáiknak.
Az X generáció az 1965 – 1980 között született nemzedéket öleli fel. Nem születtek bele, de felnőttként már megismerkedtek a digitális technológia világával, annak előnyeivel, és megfelelő hatékonysággal képesek azt használni. Rendkívül jó munkaerőipari szereplésük kötelességtudó gondolkodásukkal indokolható meg.
Az Y generáció a 1982 és 1994 közötti született korosztályt jelöli, akik szintén ismerik a digitalizáció világát, ők a Z generáció előfutárai, és sok mindenben ők mutattak példát a cikk korosztályának, kevésbé konzertív értékrendet képviselnek.
Miért fontos mindezzel tisztában lennie egy coachnak?
Alapvetően azért, mert rendkívül nagy mértékben megszabhatja a közös munka menetét, hogy az illető vajon a Z generáció tagja, vagy valamely másé. A különféle személyek, egyének gondolkodásmódja rendkívül nagymértékben eltér annak függvényében, hogy mely generáció tagja, így egy igazán eredményes és sokoldalúan gondolkodó life coach teljes mértékben tisztában van ezen fogalmakkal és az azok közötti különbségekkel. Nem árt, ha kliensként is ismerjük ezeket, hiszen az általános, alapvető emberi műveltség részeit képezi a Z generáció fogalma, és sokszor lehet segítségünkre, ha helyes döntéseket szeretnénk hozni, tisztában akarunk lenni társadalmi környezetünkkel.