Eszkalálás Jelentése – Hogyan Kell Eszkalálni?
Az eszkalálás szó jelentése kiterjeszteni, továbbítani, felterjeszteni, fokozni, valamilyen ügyet magasabb szintre emelni. A szó angol és latin eredetű: (angol) escalation jelentése kiterjesztés, valamint (latin) scala jelentése létra. Gyakran használják munkahelyi, vállalati életben, valamint a hadiiparban.
Példák a használatára: a politikusok a viszony rendezésére összpontosítottak a két ország között az eszkalálás helyett. Péter szerette volna megoldani a felmerülő projekt megoldásának problémáit közvetlen kollégáit bevonva a coaching után, de végül az eszkalálás eszköze mellett döntött.
Egy konkrét példa – céges precedens szinten
Feri bement a munkahelyére, a multinacionális vállalat pénzügyi kontrollereként dolgozott egy több, mint 2000 főt foglalkoztató létesítményben. Az ebédszünetben rendkívül durva szidalmazásba kezdett az egyik kollégájával szemben, akiről megtudta, hogy a normálistól eltérő nemi identitással rendelkezik. Az esetet számtalan másik személy is látta – ennek köszönhetően sokak tudomására jutott a precedens.
Az irodaba visszaérve már arról beszélt Feri közvetlen vezetője, Géza a többiekkel, hogy mi történt az ebédszünetben. Mivel Géza úgy érezte, hogy az ügy meghaladja, a hatáskörét és kompetenciáit, ezért ő is a közvetlen vezetőjéhez fordult, Jánoshoz, aki középvezetőként dolgozott a vállalatnál. Mivel János sem találkozott még hasonló problémával, és a céges etikettben sem talált semmiféle instrukciót hasonló esetekre, azért a felsővezetőhöz, Ádámhoz fordult a problémával.
Ádám – amint megtudta, hogy mi történt – magához hívatta Ferit és a sértett kollégáját, és megkérte, hogy számoljanak be a történtekről mind a ketten. Mivel egybehangzóan ugyanazt a történetet adták elő, ezért a tények biztos birtokában Ádám összehívott a középvezetőkkel egy délutáni értekezletet, és közölte az álláspontját: Ferit el kell bocsátani a munkahelyéről a viselkedése miatt, és a felmondási időre járó összegre sem jogosult.
Aznap délután Ferit azonnali hatállyal elbocsátották a munkahelyéről, mondván, hogy soha többet nem kell dolgoznia menni. Másnap mindenki a történtekről beszélt, egy napon keresztül az egész épületkomplexumban téma volt az, hogy mi történt. A történtek után a sértett kolléga két hónappal felmondott, a cég íratlan etikettjébe pedig bele került, hogy hasonló esetekben nem lehet durván szidalmazni másokat.
Miért kifejezetten jó eszköze az eszkalálás a céges problémák elhárításának?
Sokszor felmerülő kérdés a coaching során, hogy vajon miért kifejezetten jó eszköz, amennyiben szeretnénk a különféle problémákat hatékonyan elhárítani. Valójában a hatékony szervezeti modell és szervezetfejlesztés egyik legjobb eszközéről van szó.
Ennek oka, hogy az adott szervezeti egység nem képes megoldani az adott problémát, precedenst, feladatot, itt lehet szó akár egy munkavállaló viselkedéséről is. Ilyenkor joggal várhatjuk el, hogy a vezetőség kivizsgálja az esetet, hiszen ők sem vennék jó néven, ha egy különeges esetben az ő engedélyük, bevonásuk nélkül hoznánk döntéseket.
Ezen felül, a vállalat számára akár fontos precedens értékű is lehet az ügy. Ha nagyobb figyelmet kap, akkor a vezetőség is jobban rá van kényszerítve arra, hogy pártatlanul és igazságosan döntsön az adott kérdésben.
5 előnye az eszkalálás hatékony használatának
Mik a kifejezett előnyei annak, hogy egy szervezti hierarchia használja ezt, a megfelelő hatékonysággal? Íme, 5 olyan szempont, amellyel mindenképp érdemes tisztában lenni.
1. Az ügy kivizsgálásra kerül. Mindenképp ki lesz vizsgálva az adott kérdés, hogyha magasabb szervezeti egységek is foglalkozni fognak a problémával.
2. Nagyobb eséllyel fog igazságos döntés születni. Sokkal nagyobb eséllyel fog olyan döntés születni a végén, amely igazságos és korrekt, akármi is legyen a végeredmény.
3. Precedens fog születni. A precedens nem egy kis osztály ügye lesz, hanem az egész vállalaté, amire ezentúl lehet akár hivatkozni is a külvilág előtt. A cég etikussága vonzóvá teszi majd a vállalatok a munkavállalók számára.
4. Mindenki bizalmat fog érezni. Mindenki úgy fogja érezni, hogy az adott vállalatnál maximlsan korrekt a vezetőség.
5. Mindenkinek lesz szava a döntésben. Az alsóbb egységektől kezdve mindenkin átmegy a felmerülő probléma, ennek köszönhetően senki nem fogja magát kirekesztettként érezni.
#eszkalálás #precedens #döntések