Business Coach – Mi A Feladata, Tevékenysége?
A business coaching – legalábbis, véleményem szerint – minden coaching folyamat közül messze a legérdekesebb. Ennek oka, hogy nem csupán a személyiségfejlődésen, vagy személyes elakadáson lehet a fő hangsúly – hanem a dolgozók, alkalmazottak motiválásán, vezetésén is. Bővebb értelemben az üzleti tanácsadás és különféle folyamatos átlátása és áttekitése is ebbe a kategóriába tartozik – egy jó üzleti mentor például képes lehet arra válaszolni, hogy érdemes lenne-e egy bizonyos bizniszbe belefogni, vagy sem. Milyen esetekben lehet érdemes egy ilyen szakembert megkeresni? Mit várhatunk a business coach szakembertől?
Miért van rá szükség?
Különösen a vállalati, üzleti nicheban kerülhetünk nehéz döntések elé, vagy nézhetünk szembe a kiégés problémájával. Sokszor fordul elő, hogy az alkalmazottaink nem motiváltak, nem akarnak dolgozni, és nem végzik úgy a munkájukat, ahogyan az elvárható lenne tőlük – ilyenkor könnyedén ütközhetünk falakba. Az is előfordulhat, hogy valamilyen üzleti folyamattal, értékesítési-és marketing technikával kapcsolatban merülne fel kérdésünk.
Egy jó business coach nem csupán a pszichológia alapjaival van tisztában – hanem kellő rálátással rendelkezik a vállalati, vállalkozó, munkavállalói élet minden egyes aspektusára. Nagyon fontos megérteni, hogy nem ért olyan specifikált szinten a jogi dolgokhoz, mint egy jogász, vagy az adózáshoz, mint egy könyvelő – viszont, multidiszciplináris személyiségként képes lehet egy üzleti ötletet véleményezni. Pontosan tudja, hogy milyen alkalmazottakat vezetni, hogy ők milyen emberek, és hogy hogyan érhető el náluk maximális motiváció és teljesítmény.
Kiből válhat jó business coach?
Véleményem szerint kizárólag olyan ember válhat jó üzleti mentorrá / tanácsadóvá, aki ténylegesen nagy tapasztalattal rendelkezik az üzleti világban, vezetett vállalkozásokat, dolgozott mérnöki-és IT területen. Egy olyan ember, aki tanárként próbál meg coaching üléseket tartani, talán jó motivációs beszédet tud tartani nekünk – de fogalma sincs arról a világról, amelyben mi cégvezetőként élünk, és azokkal a problémákkal sincs tisztában, melyekkel szembe kell néznünk nap mint nap. Egy pszichológusnak sem lehet igazán fogalma a szervezeti felépítésről, ha soha nem dolgozott minimum pár hónapig egy IT csapat részeként.
Én például több éven keresztül dolgoztam IT tanácsadóként, kipróbáltam magam műszaki területen, mint mérnök, voltam fejlesztő, már évek óta üzletfejlesztéssel és marketing menedzsmenttel foglalkozom, mint vállalkozó, ezzel a vállalkozói szektort segítve. Sokan úgy vélik, hogy a szakember kizárólag motivációs tréningekkel foglalkozik, ez azonban tévedés. Ugyanúgy otthon kell lennie az általános coaching világában is, hiszen akár egy magánéleti elakadás is okozhatja üzleti sikertelenségünket.
Mivel kereshetünk meg egy business coachot?
Az alábbi problémákkal, kihívásokkal kereshetünk meg egy üzleti coach szakembert:
- Sales technikák fejlesztése, prezentálóképesség
- Kommunikációs hatékonyság elősegítése
- Alkalmazottak motiválása, hatékony jutalmazási rendszer kiépítése
- Időhatékonyság, időmenedzsment, időgazdálkodás
- Marketing folyamatok átlátása, véleményezése (B2B és B2C egyaránt)
- Egy adott piac strukturális átlátása és felmérése, rövid véleményezés a jelenlevő versenyről
- ERP rendszerek ismerete
- Vállalati módszertanok bevezetése (agilis és scrum)
- Online hirdetési rendszerek ismerete
- Van egy működő vállalkozásod – pl. webdesigner – de nem érted, hogy miért nem jönnek a számok, az ügyfeleid miért nem maradnak nálad, miért nem akar összeállni az egész
Kapcsolatfelvétel – Ingyenes Első Konzultáció!
Egy szóval, minden, ami IT és üzleti tanácsadás. Fontos, hogy ezek mindegyikéhez nem feltétlenül kell olyan szinten értenie a szakembernek, mint a szakterület kiemelt szakértőjének. Például, nem biztos, hogy olyan szinten ismeri a kiszemelt coach az ERP rendszerek világát, mint egy erre szakosodott specialista – és jó eséllyel nem ért olyan szinten hirdetési kampányok készítéséhez, mint egy 8 órában ezzel foglakozó személy – viszont, a komplett üzleti folyamatot jobban képes átlátni és elemezni.
Hogyan zajlik egy konzultáció, ülés?
Az ülés során kiemelten fontos a hatékony kommunikáció és a zavartalan információcsere. A célokat, problémákat mindig Te fogod felvetni, én pedig megpróbálom meghatározni, hogy melyek lennének a leginkább ideális eszközök számodra a feladat megoldásához. Fontos megérteni, hogy a legtöbb szituációban vannak olyan jól bevált, begyakorolható módszerek, amelyek már sok másik hasonló szituációban működtek. A feladat és üzleti igény fogja megszabni, hogy pontosan hány ülésre lenne szükség a későbbiek során – a tapasztalatok szerint akár pár órányi tanácsadás is sokszorosan megtérülhet.
Tipikus példák – amikkel egy üzleti coach kereshető
Talán még nem vettél részt üzleti coachingon korábban. Mégis mire jó ez, mire használható? Ha pontos példákat szeretnénk mutatni, akkor az alábbiakat tudnánk felsorolni, melyek remekül reprezentálják, hogy mire használható a folyamat. Ezekben mindig közös, hogy valamilyen módon az üzleti élethez kapcsolódnak.
Az alkalmazottak nem voltak motiváltak a marketing részlegen. Az értékesítők nagyon jól teljesítettek, de a marketinges szakemberek valamiért nem, és nem is tűntek igazán motiváltnak. Azt kellett volna eldönteni, hogy vajon mi okozza a motiválatlanságukat, és hogyan lehetne rávenni őket a lelkesebb munkavégzésre.
A középvezetőt, akit nemrég neveztek ki, nem akarták igazán elfogadni a többiek vezetőnek. Szakmailag kiváló volt, de vezetőnek egyelőre nem volt alkalmas. Pontosan mit kellene volna tennie, hogyan kellett volna a személyes kommunikációját átalakítania a siker érdekében?
Egy ügyviteli rendszer bevezetésekor látni kelett a pro és kontra érveket. Vajon jó ötlet lett volna azt használni, vagy sem? Mennyi ideig tartott volna a bevezetése, és mennyivel lett volna hatékonyabb, mint a régi megoldás? Az egyetlen minden tényezőjét felírva látható volt az eredmény.
Egy ügyvédnek stresszes volt az élete a mindennapi szereplésnek köszönhetően. Nap mint nap a tárgyalóteremben a kliensek érdekeit képviselni nem olyan könnyű, mint elsőre gondolnánk. A háttérmunkával és a jogi részével nem volt problémája, de a hatékony érdekképviselet rendszeresen nehéz feladat volt számára.
A cég át akarta alakítani a brandjét – de nem tudta, hogy ez hosszú távon jó ötlet lenne-e. Ez egy kiemelten nehéz döntés – átalakítani a portfóliót, szlogeneket, akár a jellemző színeket, logókat, jelmondatokat. Mennyire nagy eséllyel lenne ebből inkább haszna a vállalatnak hosszútávon? A business coach meglátásai segítettek a döntésben.
Az értékesítő gyenge prezentációs képességekkel rendelkezett. Amikor a rendszereket kellett volna átlátni, és a stratégiai módszereket alkalmazni, akkor fantasztikusan ügyes volt – viszont, a cégvezetőség előtt rendszeresen gyenge minőségű prezentációkat tartott, ami egy személyiségbeli hibának volt köszönhető.
A kisvállalkozás azzal küzdött, hogy nem működött az egész üzleti koncepciója. Valamiért nem igen jöttek a vásárlók, és a vállalkozó évek óta képtelen volt megtartani az ügyfeleit. Ennek köszönhetően a profitja csupán töredéke volt annak, ami egy jó vállalkozás esetén elvárható lenne. A közös együttműködés során átvizsgáltuk a piacot és a különféle folyamatokat, majd megtaláltuk a problémákat, hibákat, és azokra megoldást találtunk közösen.
A vállalat nem látta át, hogy az adott üzleti modell vajon működőképes lenne-e. Mielőtt elkezdenénk bele pénzt ölni, éredmes lenne látni, hogy vajon hosszútávon működőképes lenne-e az egész, vagy sem. A megfelelő keresztkérdések és a folyamatok lehetséges buktatónak feltárása segítettek abban, hogy jó eséllyel meg lehessen tippelni, hogy jó ötlet lenne-e a döntést meghozni.
A multicégnél menedzserként dolgozó személy állandó időhiánnyal küzdött. Valahogy összefolyt a teendők listája és a magánélet – nem értette, hogy miért. Pár ügyes techinka elsajátítása után sikerült a problémára megoldást találni, és az időhatékonyság nagyságrendekkel jobb lett a végén.
Amint láthatjuk, a business coach szakmaiságát tekintve nagyon szerteágazó problémákkal kereshető. Azt is fontos megérteni, hogy a szakembertől nem várható el, hogy minden egyes üzleti szegmens legnagyobb expertje legyen, hiszen ez lehetetlenség manapság az elképesztően nagyon információforrásnak köszönhetően – viszont, az általános üzleti világban való jártasság hatalmas szerepet játszik a folyamatban, hiszen, egy olyan ember, aki nem jártas a műszaki, IT világban, szervezetefejlesztésben, céges kultúrában, aligha tud hatékony üzleti coachingot levezetni. Mind közül a business coach tiszteletdíja a legmagasabb, hiszen kiemelten nagy felelősség lehet például annak a megítélésében segíteni, hogy egy üzleti modell életképes lenne-e, vagy hogy milyen architektúrával kellene működnie egy vállalatnak. A coach képzés minderre nem tanít meg – az átalános szakmai tudásra mindenképp szükség lesz.
Mi az, ami már nem az üzleti coach hatásköre?
Rendkívül gyakran merül fel az a kérdés, hogy mégis mi az, ami már nem az üzleti coach feladatkörének tekinthető. Íme, lássunk néhány példát, amikor alapvetően más szakértők, szakemberek munkájára lesz szükségünk.
Kifejezetten specifikus üzleti tanácsadás. Ha arra lennél kíváncsi, hogy a Google Ads kampányokat hogyan kell elképesztő profizmussal beállítani, akkor jó eséllyel egy hirdetési szakemberre lesz szükséged, aki főállásban foglalkozik ezzel. Amennyiben céges jogi tanácsadásra lenne szükség, érdemes ezzel egy gazdasági jogászhoz elmenni – ő fog tudni specifikus válaszokat adni nekünk. A jó business coach – amellett, hogy a coaching módszertanát ismeri – nagy vonalakban ismeri az üzleti élet valamennyi aspektusát.
Utasítások adása a menedzsment nevében. Tehet javasolatok arra vonatkozóan – a megfelelő keresztkérdések mellett – hogy mi lenne a legjobb döntés az adott helyzetben, szituációban, céges helyzetben, reflektálhat arra, hogy általában mi szokott működni az adott kérdés esetén, viszont nem ad utasításokat mások nevében.
Alkalmazottak irányítása. Szintén nem feladata, hogy alkalmazottakat irányítson és nem is áll kapcsolatban velük semmilyen módon, kizárólag a cégtől / vállalattól küldött emberekkel tárgyal és foglalkozik.
Pontos instrukciók előírása – a business coach nem ad semmilyen instrukciót, utasítást semmilyen egyéb területen sem. A végső döntést mindig a menedzsmentnek kell meghoznia, nem neki.
A fentiekből talán már láthatjuk, hogy mire használható a szakember. Hagyományos értelemben véve a coach csupán kérdez – de számos szakértő úgy véli, hogy akkor válik igazán értékessé a business coach, ha egyébként nagy tapasztalattal rendelkezik az üzleti világban. Ilyenkor véleményt fejt ki, de nem ad kifejezetten tanácsot. A valóságban valahol félig a tanácsadás és félig a hagyományos coaching között helyezkedik el a szolgáltatás.
Hány alkalomra, ülésre lesz szükség?
Ez mindig a felmerülő probléma függvénye. Mit kellene csinálni pontosan? Miben kellene segítséget nyújtani? Mennyire komplex az adott probléma, ahol a coaching szerepe felmerülhet? Általában az üzleti coaching lehet picit hosszabb is, mint például a karrier tanácsadás – de ez a cég méretétől, feladat pontosságától függ. Ha egy vezető kiégését kell kezelni, az csupán pár alkalom, ha a szervezetfejlesztésben történő segédkezés is előkerül, akkor több alkalomra is lehet szükség.
Business coaching árak Magyarországon
Sokan szokták feltenni a kérdést – hogy mégis mennyibe kerül a coaching ülés? Magyarországon a coaching ülés árak 10-30.000 Ft között mozognak, a legtöbb szakember egyedi árakkal dolgozik. Minden attól függ, hogy pontosan mi lenne a feladat, és hogy milyen célt kellene elérni. A karrier coaching vagy life (életvezetési) coaching ára például alacsonyabb – hiszen, egy gimnazistának körülbelül a tartomány alacsonyabb összegéért fog egy pszichológus tanácsot adni óránként. Amennyiben üzleti coachingra kerülne sor, akkor a szakmai kompetenciáktól, a felelősségtől függően a tanácsadás díja magasabb összegekbe kerülhet.
Hogyan válhat valaki business coachhá?
Ehhez egy tanfolyam, képesítés elvégzése szükséges – viszont, ne felejtsük el azt, hogy kifejezetten ezen szolgáltatás esetén nem egy gyorstalpaló áráért fognak nekünk fizetni, hanem az IT, szoftver, mérnöki életben szerzett sokrétű tapasztalatunkért, amit a módszertannal keverünk. Amennyiben eredményes és keresett szakemberekké szeretnénk válni a témban, sok év kemény, kitartó tanulásra lesz szükségünk, valamint, hogy megfelelő gyakorlatot szerezzünk a témában.
Miért lehetek ideális jelölt business coachingra az együttműködés során?
Fontos lehet szem előtt tartani, hogy nincs két egyforma coach és szakember. Mindenki más és más múlttal, kompetenciákkal rendelkezik – kifejezetten üzleti kérdések esetén lehet nehéz olyan szakértőt találni, aki minden egyes felmerülő kérdésünkre fog tudni válaszolni, hiszen, az IT, pszichológia, szervezetfejlesztés, üzleti mentorálás területe találkozik. Amiért úgy gondolom, hogy ideális jelölt lehet business coaching ülések levezetésére:
- Az IT és mérnöki élet rengeteg területét megjártam – voltam programozó, marketing menedzser alkalmazottként, dolgoztam kis cégeknél és multinacionális vállalatoknál. Végzettségem szerint gépészmérnök vagyok, de IT területen dolgozom évek óta – így akár a technológiai iparra is megfelelő rálátásom van.
- Tanári mesterdiplomával rendelkezem, melyet az Óbudai Egyetemen szereztem, két éven keresztül tanítottam részmunaidőben egy piacorientált IT fejlesztő cégnél.
- Komoly elemző szoftverekkel is dolgozom. Ilyen például a SEMRush – amelynek a segítségével könnyedén felmérhető egy piacon a verseny, és rengeteg cég marketing tervének megalkotásában vettem részt. Tudom, hogy mi működik és mi nem.
- Több száz pszichológiával, önfejlesztéssel és szervezetfejlesztéssel kapcsolatos szakirodalmat olvastam el – így erre a területre is megfelelő rálátásom van, az üzleti szemlélethez viszont jó eséllyel jobban értek, mint egy egyszerű pszichológus.
- A mai napig részt veszek hazai vállalatok marketing stratégiájának megalkotásában és az üzleti tevékenység, branding felfuttatásában. Magas szinten tudok perszónát alkotni a vásárlókról, vevőkről, megrendelőkről is.
- Az első, rövid konzultáció csupán a felmérésről szól és teljesen ingyenes – akkor vállaljuk el a munkát, ha tudunk segíteni
- Nincs minimális alkalomszám, addig fogunk együttműködni, amíg erre igényt tartasz és úgy érzed, hogy Nektek megéri.
Üzenetküldés – Ingyenes Első Konzultáció!
Összegzés
Véleményem szerint a business coaching egy rendkívül népszerű és felkapott terület a multinacionális vállalatok, valamint vállalkozások világában. Különösen akkor, abban az esetben lehet hatékony, ha a szakember picit magasabb szakértelemmel rendelkezik az adott területen, tehát, nem csupán az általános coaching technikákat ismeri. Nem kifejezetten tanácsadásról szól a folyamat, hanem sokkal inkább arról, hogy az adott kérdéskör, problémakör megfelelő megvilágításba kerüljön egy másik személy perspektívája által, viszont, a szakember a tanácsaival is hozzájárulhat ahhoz, hogy a kellően eredményes döntés megszülessen – hiszen, ma már sokszor a területükön specializált emberek vállalnak coachingot.