Generációk Listája, Felosztása, Nevei Egy Helyen – X, Y és Z
A különféle generációk jellemzőivel, gondolkodásával, attitűdjével és társadalmi szerepével érdemes lehet tisztában lennie mindenkinek – hiszen, ez által nagyon sokat tudhatunk meg arról, hogy ezen emberek, társadalmi rétegek hogyan gondolkodnak, mi motiválja őket, valamint, hogy milyen társadalmi háttérrel rendelkeznek. Lehetsz üzletember, értékesítő, marketinges, vagy közönséges munkavállaló egy multinacionális cégnél – nagyon sokat tehet hozzá az értékbeli szemléletedhez, ha tisztában vagy a generáció fogalmával, annak típusaival, felosztásával, neveivel és jellemzőivel. Cikkünkben részletesen összefoglaljuk és bemutatjuk a generációk jellemzőit, valamint, az azok között rejlő különbségeket is.
Miért érdemes tisztán látni a generációk közötti különbségeket?
Alapvetően azért, mert a társadalom és szociális környezet által formált emberek teljesen más gondolkodással, meglátásokkal, személyiséggel rendelkezhetnek – csupán azért, mert más korosztály tagjai. Amennyiben megérted az ezen csoportok közötti különbségeket, akkor sokkal könnyebben fogsz tudni gondolkodni az ő fejükkel – ami alapvetően hasznos, legyen szó családi, munkahelyi, üzleti életről.
X generáció jellemzői
Az X generáció tagjai a 1965 – 1980 született korosztály, digiális nomádoknak és bevándorlóknak is szokás őket hívni, köszönhetően annak, hogy gyerekként még nem találkoztak a ma ismert kütyükkel, de felnőttként már igen. Kicsit konzervatívabb, ámde befogadó gondolkodású emberek, akik maximalisták a munkahelyen és magánéletben egyaránt. Viszonylag könnyen képesek új dolgokat megtanulni és elsajátítani, és befogadóak is az ilyen információkkal szemben. Anyagi függetlenségük elérését nehezíti, hogy gyerekeikről, és hosszabb életkort megélt szüleikről is gondoskodniuk kell.
Y generáció sajátosságai
Az Y generációt alkotják a körülbelül 1982 és 1994 között született személyek, teljesen más felfogás, nyelvhasználat és értékrend jellemzi őket, mint a nagyszüleinket: nagy elvárások mindennel és mindenkivel szemben, idealizált gondolkodás, valamint a valósággal történő nehéz szembesülés jellemzi. Fiatal felnőttként már a digitális kultúra részei voltak, ennek köszönhetően kiválóan kezelik az informatikai által nyújtott kellékek széles spektrumát. Magas elvárásaik miatt sokszor nehezebben találnak maguknak munkát és gyakran váltanak munkahelyet, kifejezetten preferálják a távmunka és home office lehetőségét.
Z generáció korosztálya
A Z generáció tagjai nagyjából az 1996 és 2012 közötti korosztály tagjai, akiket sokszor digitális bennszülötteknek is szokás hívni. A nagyjából 11-26 éves korcsoport tagjai konzervatívabb gondolkodásúak, mint felmenőik, az Y korosztály tagjai – és fontosak számukra az értékek és az etikai alapelvek. Sokkal megfontoltabbak pénzügyileg és kifejezetten hirdetik az elfogadást, egyenjogúságot, értékegyenlőséget. A fiatal felnőttek, valamint iskolába járó gyerekek könnyedén kezelik a technológia által kínálat munkahelyi kihívásokat és problémákat, és nem tartják annyira fontosnak a magántulajdon birtoklását.
Alfa generáció
Az Alfa korosztály 2010 után született, sokak véleménye szerint teljesen átitatja ezen gyerekek figyelmét az okos technológia és azok eszközei. Szokás őket digitális bennszülötteknek is hívni, minden tizedik gyereknek a “tablet” az első szava – ahogy ezt egy vicceskedő riportban hallhattok a közelmúltban.
Baby Boomer
A Baby Boomerek alkotják a 1946-1964 közötti születésű korosztályt, valamilyen szinten képesek használni a modern technológia adta vívmányokat, de inkább hagyománytisztelő emberek. A világháború után születtek, de még konzervatív és régimódi oktatási rendszerben volt részük. A réteg életét áthatotta a munka világa és a tekintélyelvűség.
Veterán generáció
A veteránok az 1928-1945 között született korosztályt alkotják, jellemzően nagyon konzervatív gondolkodású emberek, akik a világháborút is megélték, megjárták. Napjainkban többé nem dolgoznak, de becsülik és tisztelik a kétkezi munkát – a legtöbben már nem képesek arra, hogy napi szintű rutinjukká tegyék az elektronikus eszközök használatát, viszont előszeretettel kommunikálnak levélben. Sokszor kicsit nehezebben értik meg a fiatalokat, akik kicsapongó életet élnek.
Hogyan használhatod a generációk által nyújtott információkat?
Gyakran felmerülő kérdés, hogy mégis hogyan lehet ezt az információt felhasználni? Most már tudod, hogy a főnököd, édesapád, nagymamád és a kishúgod melyik csoport része. Mit gondolsz – van átfedés a személyiségük, viselkedésük, és a fent leírtak között? Jó eséllyel igen. Fontos tisztában lenned azzal, hogy az egyén gondolkodását nagyban formája az a szociális és emberi környezet, amelyben felnőni volt kénytelen – ennek köszönhetően természetes, hogy van eltérés ezen személyek meglátásai között. Sokkal jobban megértheted és elfogadhatod ezeket az embereket eltérő véleményeikkel együtt, ha tisztában vagy azzal, hogy mely réteghez tartoznak.
7 dolog, amit veszíthetsz, ha nem vagy tisztában a felosztással
Amennyiben nem vagy tisztában azzal, hogy hogyan kell a különféle embereket korosztály szerint csoportosítani, az alábbi problémákkal lehet, hogy szembe kell majd nézned. A coaching során ezeket sokszor ki is szoktam emelni.
1. Nem érted meg a gyereked viselkedését. Nem fogod igazán megérteni, hogy a 25 évvel fiatalabb gyereked miért látja picit másképp a dolgokat – hiszen, ő egy teljesen más generációban nő fel.
2. Nem fogsz tudni a nagyszülők fejével gondolkodni. A nagyszüleid azok az emberek, akik a fogukhoz verik a garast, mindennel spórolnak, és megbecsülik, amijük van? Mostmár értheted, hogy miért!
3. A főnököd eltérő attitűdje ismeretlen lesz számodra. A főnököd lehet, hogy 30 évvel idősebb, mint te, de az is lehet, hogy 20 évvel fiatalabb. Vajon miért gondolkodik annyira másképp az időről?
4. Rosszabb üzleti döntéseid lesznek. A generációk közötti különbségek egyértelműen meglátszódnak a vállalkozó szektor életében, viselkedésében is.
5. Szociálisan rosszabb életre számíthatsz. Rosszabb szociális életed lesz, amennyiben nem érted meg igazán, hogy a különféle korosztályú embereket mi mozgatja meg.
6. Gyengébben fogod magad kifejezni. Fontos, hogy ha valamit mondani szeretnél a másiknak, akkor az ő szemüvegén keresztül is láss. Ha tudod, hogy ő hogyan gondolkodik, előnyre tehetsz szert.
7. Rosszabb pénzügyi döntésekre számíthatsz. Ha pontosan tudod, hogy milyen generáció tagja az a rokonod, hozzátartozód, akit meg kellene lepned valamivel, vagy akinek venni szeretnél valamit, akkor jobban be tudod lőni, hogy mire lehet szüksége.
Miért rendkívül fontos tisztában lennie egy coach szakembernek ezekkel az információkkal?
Alapvetően azért, mert a szakembernek tisztában kell lennie azzal, hogy a korosztály és a társadalom milyen gondolkodású embereket, egyéneket nevel ki általában. A pontos közös együttműködés és kommunikáció menetét nagymértékben megszabhatja, hogy az illető milyen háttérrel rendelkezik, és melyik generáció tagja. Ennek köszönhetően a sikeres coaching egyik alapvető pillére, hogy az ember tisztában legyen ezen fogalmakkal, de kliensként sem árt, ha ismerjük ezeket, hiszen az általános emberi műveltség részét képezik.